Piramide
Op alle peuterspeelgroepen werken we met Piramide. Piramide is een methode waarbij de hele dag aandacht is voor de verschillende ontwikkelingsgebieden van peuters. Zo wordt bijvoorbeeld gewerkt met thema’s en is er veel aandacht voor de samenwerking met ouders. Spelend bereiden we de peuters voor op het basisonderwijs. Dit doen we door een veilige en plezierige omgeving te creëren. De peuters leren al spelend en komen in contact met leeftijdsgenootjes.
Het Piramideprogramma stimuleert de ontwikkeling van kinderen door een duidelijke structuur te bieden. Dit geeft kinderen houvast en creëert veiligheid. Materialen hebben een vaste plek, zodat ze makkelijk te vinden zijn en worden ‘spelregels’ afgesproken die de kinderen kennen. Kinderen willen zelf de wereld ontdekken en nieuwe dingen leren. Dit zelfstandig leren wordt door ons aangemoedigd en ondersteund. Belangrijk is dat elk kind zich prettig voelt en dat voor iedereen ruimte en aandacht is.
Elk kind wordt gevolgd in zijn ontwikkeling. Aan de hand van aandachtspunten observeert de pedagogisch medewerker alle kinderen. Zo worden binnen Piramide activiteiten aangeboden/uitgevoerd en wordt per peuter gekeken of het doel van de activiteit gehaald is. Daarnaast speelt de pedagogisch medewerker regelmatig samen met de peuter en observeert tijdens dit spel wat de peuter al kan. In de ontwikkeldriehoek worden deze observaties geregistreerd. Heeft een peuter op een bepaald gebied extra hulp nodig, dan bespreken we dit eerst met de ouders. Zo kunnen we samen met de ouders afstemmen welk aanbod voor de peuter op dat moment het best past. Samenwerking met de ouders thuis is daar een belangrijk onderdeel van.
VVE
Sommige peuters hebben een extra steuntje in de rug nodig. Omdat ze soms dingen nog lastig vinden. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het praten, bewegen of samen spelen. Deze peuters kunnen dan een extra dag naar de peuterspeelgroep komen. Deze derde dag is gratis en noemen we VVE (klik hier voor meer informatie over VVE: Voor en Vroegschoolse Educatie)
Dagprogramma
Kinderen worden tussen 08.30 – 08.45 uur gebracht. Ze mogen dan vrij spelen en bijvoorbeeld een puzzeltje maken met de ouders. Om 09.15 uur wordt er gezamenlijk opgeruimd en gaan we in de kring. Tijdens de kring doen we een activiteit uit Piramide. Tijdens deze eerste kring eten we fruit en drinken we wat, dit geeft u mee aan uw peuter. Daarna is er ruimte voor een creatieve activiteit en één op één begeleiding. Dit noemen we tutoring. Tot 11.30 uur wordt er een werkje gemaakt of vrij gespeeld. We ruimen samen op en tussen 11:30 -12:30 uur lunchen we met elkaar. Uw peuter eet en drinkt wat u meegeeft. Hierna wordt een verhaaltje voorgelezen, een bewegingsactiviteit gedaan en/of gezongen. De bewegingsactiviteit kan binnen of buiten plaatsvinden. Voordat de peuters weer worden opgehaald is er ruimte voor een activiteit uit het thema waar we die weken mee werken. We sluiten de dag af in een kring en om 14:00uur komen de ouders en verzorgers de peuters weer ophalen.
Voor de allerjongste peuters (van 2 tot 2,5 jaar) kunnen ouders ervoor kiezen om de peuter om 12.00 uur op te halen of om 14.00 uur op te halen. Peuters die om 12.00 uur worden opgehaald, krijgen een contract tot 12.00 uur. Wordt de peuter 2,5 jaar dan zal het contract automatisch omgezet worden naar een contract tot 14:00uur. (klik hier om te berekenen wat de eventuele kosten zijn).
Pedagogisch beleid
Voor alle peuterspeelgroepen geldt dat er gewerkt wordt conform het pedagogisch beleid. Kijk onder “publicaties” voor informatie over het pedagogisch beleid.
Samenwerken
Wij werken nauw samen met de gemeente Ooststellingwerf, de (brede) scholen, het Integrale Kindcentrum en met de andere kinderopvangorganisatie binnen de gemeente. Om de peuters de juiste hulp/ondersteuning te bieden wordt ook samengewerkt met o.a. het consultatiebureau (GGD/Jgz), de consulent het jonge kind (Stipe), het buurtteam (gemeente) en de vrijgevestigd logopedisten/fysiotherapeuten.